Sparringpartner bij een polymerenproducent

Sparring-partner (SP) voor de CEO, tevens statutair directeur. Dit bedrijf behoorde 15 jaar tot een familieholding. Het werd door een multinational in de bouw overgenomen.

De uitdaging

De culturen bleken na de overname te botsen. De communicatie ontspoorde. De CEO directeur schakelde Pieter Geelhoedt in. De communicatie met het hoofdkantoor moest verbeteren.
 

De aanpak

Tijdens de klankbordsessies bleek dat CEO/statutair directeur in opdracht van de aandeelhouder het bedrijf zelf had opgericht. Hij runde het bedrijf alsof het van hemzelf was. Dat nu werd abrupt doorbroken. Het nieuwe management in het hoofdkantoor bleek zijn MT-leden aan het werk te zetten met verbeterplannen. De CEO had het gevoel alsof de MT-leden alleen daar nog mee bezig waren.

Pieter merkte dat de emoties van beide kanten opliepen. Het bouwconcern had weinig affiniteit met een chemiebedrijf, wat vice versa ook zo was. Ook merkte Pieter dat de vragen vanuit het hoofdkantoor aan de MT-leden de CEO onzeker maakte. Na enige tijd besloot het hoofdkantoor bovendien “zijn bedrijf” te gaan reorganiseren.

Pieter ging bevroeg de CEO intensief. Hierdoor ging deze begrijpen hoe verschillend beide partijen elkaars business benaderden. En ook dat het hoofdkantoor niets anders wilde dan een gezond bedrijf. De CEO zocht het gesprek met het hoofdkantoor Hij vroeg hen naar hun visie en doelstellingen met betrekking tot polymerenproductie binnen het concern. Dat klaarde de lucht.
 

Het resultaat

CEO en hoofdkantoor gingen als één team aan de slag om het bedrijf winstgevender en innovatiever te maken. De malaise in de bouwmarkt ging niet aan het bedrijf voorbij. De sterk verbeterde communicatie voorkwam waarschijnlijk dat de CEO het veld moest ruimen.
 

Pieter blikt terug

“Het was voor de CEO een heftige periode, waarin de ontwikkelingen over elkaar heen rolden. Het overkwam iemand die een bedrijf runt en daar alle energie insteekt. Een directeur die geen ervaring met de spelregels binnen een multinational had. De zaak liep zo hoog op dat ik acuut moest ingrijpen en de CEO moest laten zien wat de gevolgen voor hem zouden kunnen zijn. Tegelijkertijd wilde ik niet dat hij vanuit angst het hoofd in de schoot zou leggen. Hij moest begrip krijgen voor wat het hoofdkantoor aan het doen was. Een niveau hoger gaan denken en handelen, namelijk vanuit het groepsbelang. Uiteindelijk werd de CEO zelfs gevraagd op groepsniveau enkele onderzoeken te leiden en plannen uit te werken.”
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie en bekijk ook onze diensten:

  • Coachen & Klankborden
  • Project- & Interim-management
  • Advisering & Business planning
  • Verkoop- & marketingoptimalisatie
  • Operational Exellence
  • Familie in bedrijf

Wilt u meer weten over deze case?