Sparringpartner bij een ICT-ontwikkelaar & leverancier

De CEO van dit familiebedrijf vraagt Pieter Geelhoedt als sparringpartner, vanuit de behoefte aan een klankbord waarmee een strategisch meerjarenplan ontwikkeld kan worden.
 

De uitdaging

De CEO had net het stokje overgenomen en geconstateerd dat een aantal BV’s niet goed rendeerden. De financiële ontwikkeling gaf aanleiding tot ingrijpen. De oud-DGA liet de zaak echter nog niet los. Emotionele confrontaties waren het gevolg. De zaak zat muurvast.
 

De aanpak

Tijdens een sessie met Pieter stelde de CEO bereid te zijn zich terug te trekken. Er kon maar één kapitein op het schip zijn. Pieter opperde een bedrijfsanalyse te doen en een onprettig, maar helaas logisch scenario te schetsen. Met andere woorden, het gesprek met de oud-DGA inhoudelijk te voeren en de RvC hierbij te betrekken. Het bleek te werken. De gesprekken kregen vanaf dat moment de toon die nodig was. De CEO kreeg definitief de ruimte en gaf Pieter de opdracht het businessplan achter de schermen op te stellen.
 

De CEO bracht de concepten in het MT. De leden pakten het enthousiast op. Samen met Pieter toetste de CEO het businessplan op voortgang en realisme. De RvC kon erin vinden. Het was nu aan het MT om van strategie praktijk te maken. Pieter coachte de CEO om aan dat proces leiding te geven. Pieter besloot niet in de uitvoering te treden. Dat was in zijn visie strijdig met zijn klankbord- en adviesrol.
 

Het resultaat

Door het klankborden werd een emotionele confrontatie vermeden. Er ontstond begrip en motivatie voor het ingrijpen. Dat gebeurde vervolgens voortvarend. De uitrol van het strategisch meerjarenplan leidde tot eliminatie van onrendabele en niet-kernactiviteiten. Dit verbeterde de EBITDA wezenlijk.

Er werd voor een waardepropositie en strategische samenwerking met andere marktpartijen gekozen. Het bedrijf slaagde erin vooraan in de besluitvorming van projecten te komen en niet langer hekkensluiter te zijn. Er werden betere prijzen gerealiseerd, wat de operationele winst verder verbeterde.
 

Pieter Geelhoedt blikt terug

“Ik ontmoette een gedreven opvolger die groot respect had voor wat de oud-DGA tot stand had gebracht. Tegelijkertijd zag de CEO dat het beter is om niet alles te willen leveren waar de klant behoefte aan heeft. De focus was door de tijd heen verwaterd. De nieuwe CEO moest door de familie-emotie heen en kiezen voor de financiële werkelijkheid. Het was voor mij een bijzondere ervaring hieraan bij te kunnen dragen.

Uiteindelijk hebben we samen een goed businessplan gerealiseerd. De meerjarenbegroting kon een tijdlang gevolgd worden, totdat de invloed van economische crisis te sterk werd. Er moest alsnog koud gesaneerd worden. De CEO heeft onderkend beter te zijn aan de voorkant van het bedrijf en is nu zowel algemeen directeur als ambassadeur voor het bedrijf. Inmiddels heeft het bedrijf een leidende positie in de markt.”
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie. 

Wilt u meer weten over deze case?