Projectadviseur Ingebruikname Groot Farmaceutisch Magazijn

Territory manager van een grote logistieke dienstverlener heeft Geelhoedt & Jansen gevraagd om bij te springen bij een groot project in Vatry, Frankrijk.  De klantenrelatief tussen de logistieke dienstverlener en de grote farmaceut is volledig verstoord. Er moet rust en overzicht komen.

De uitdaging

De centralisatie van alle Europese activiteiten voor deze farmaceutische klant in één groot magazijn brengt grote onzekerheid bij deze klant teweeg. De culturele verschillen tussen de Britse klant  en de Franse leiding van het magazijn heeft een complete communicatieve “breakdown” veroorzaakt. Er is een duidelijk misverstand tussen de design van de operatie en de verwachtingen van de klant. De klant heeft grote druk op de organisatie gelegd teneinde operationele verbeteringen te forceren.
 

De aanpak

Na een inventarisatie van de lopende processen, de te verwachten infasering van nieuwe landen en de bestaande communicatiekanalen, een nieuw projectplan uitgewerkt.  De communicatie met de Farmaceut hersteld in de vorm van een wekelijkse update van de voortgang van het project, een twee-wekelijkse concall met de leiding van zowel de Farmaceut als de Franse leiding en direct contact met de projectorganisatie van de Farmaceut. Het bouwen van een brug tussen beide organisaties heeft ervoor gezorgd dat de verwachtingen terug zijn gebracht naar haalbare doelstellingen en het vertrouwen is hersteld door transparantie in rapportage en communicatie.

Na dit initieel herstel een projectorganisatie opgebouwd die voortgang bewaakt van de infasering van de nieuwe landen en daarmee het zelfoplossend vermogen van de logistieke organisatie op niveau te brengen.

Organisatorisch veel nadruk op het coachen van de sleutelfiguren binnen de organisatie zodat na het project een situatie ontstaat waarin de communicatie als rode draad in het gedrag van de medewerkers.
 

Het resultaat

De opdrachtgever omschrijft het resultaat als volgt:

“In minder dan een maand begon de organisatie weer haar referentiepunten te vinden en soepeler te lopen. Na twee maanden was de organisatie op de site zo volwassen geworden dat de inzet van Wil op fulltime basis niet meer nodig was. De focus van de derde en vierde maand was meer op het leveren van ondersteuning aan de leden van het operationele team. Tijdens deze periode is de operatie veel efficiënter geworden en op een hoger kwaliteitsniveau gekomen. Tegelijkertijd kreeg de klant meer vertrouwen in het lokale team en ons bedrijf in het algemeen. De keuze om het “door de medewerkers te laten doen ipv het stuur zelf in handen te nemen” heeft duidelijk zijn vruchten geworpen. Ook niet onbelangrijk te noemen is dat het optreden van Wil mij veel tijd en moeite heeft gespaard waardoor ik me kon concentreren op de rest van de business.”
 

Wil Jansen blikt terug

Culturele verschillen en taalbarrière waren de veroorzakers van “het probleem”. Door zowel met Engels (als taal) ,met  Engelsen (als mens)  als met Frans (als taal) en Fransen (als mens)  uit de voeten te kunnen, zijn deze verschillen snel te overbruggen.
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie en bekijk ook onze diensten:

  • Coachen & Klankborden
  • Project- & Interim-management
  • Advisering & Business planning
  • Verkoop- & marketingoptimalisatie
  • Operational Exellence
  • Familie in bedrijf

Wilt u meer weten over deze case?