Interim directeur bij een voedingsmiddelenproducent/private label

Het bedrijf leverde private-label producten aan de foodindustrie en de horeca. Geelhoedt & Jansen werd ingeschakeld omdat de financiële situatie uiterst penibel was.

De uitdaging

De fabriekscapaciteit was maar voor 40% bezet. Er waren lang geen investeringen gedaan, wat de medewerkers laconiek had gemaakt. Ze waren wel loyaal. Het bedrijf voldeed aan de eisen die in de sector gebruikelijk zijn. De capaciteitsbezetting moest met spoed significant verbeteren.
 

De aanpak

Pieter Geelhoedt ging de mogelijkheden na en concludeerde dat overname van business de enige optie was om de capaciteit snel te bezetten. In kostenreductie was onvoldoende te halen. Er werd al op een minimum aan middelen gedraaid. Hoewel geld voor overname ontbrak, ging Pieter op zoek. Hij hield er rekening mee dat er ook een samenwerking uit voort kon vloeien. Tijdens de zoektocht diende zich een opportuniteit aan.

Een collega-producent die het retailkanaal bediende besloot dat deze business niet meer in zijn visie paste. De overname leverde een dermate goede case op, dat een financier gevonden kon werden. De machines werden overgeplaatst en de nieuwe klanten werden bediend. Het bleek het begin van een periode van machineproblemen, extra tijdelijke krachten, deelleveringen en hoge kosten. Met man en macht werd deze periode overbrugd.
 

Het resultaat

De verliezen namen geleidelijk af en de productie kwam onder controle. De aandeelhouder ging met Pieter op zoek naar een vaste directeur. Hoewel nog te laag, werd de capaciteit is voor 75% gedekt. De nieuwe directeur had een uitdaging voor zich. De continuïteit was vooralsnog gered.
 

Pieter blikt terug

“Dit bedrijf is door het oog van de naald gegaan. De problemen waren na mijn vertrek niet voorbij, maar wel beheersbaar. Belangrijk was dat zowel de oude als de nieuwe klanten behouden konden worden. Er moest veel gepraat en uitgelegd worden. Ik ben er zeker van dat die openheid voor begrip heeft gezorgd. Veruit de meeste klanten werkten actief mee en stelden zich bovenmatig soepel op.

Naast de leveringsproblematiek speelde de financiering van het bedrijf. Er vond intensief overleg plaats met de kredietverzekeraar, de factoringmaatschappij en de bank. Ook moesten de leveranciers van grondstoffen aan boord gehouden worden voor wat de betalingstermijnen en de kredietlijnen betreft. We gaven ook hen openheid van zaken. Hoewel niet vanzelfsprekend, werkten ze allemaal mee.”
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie en bekijk ook onze diensten:

  • Coachen & Klankborden
  • Project- & Interim-management
  • Advisering & Business planning
  • Verkoop- & marketingoptimalisatie
  • Operational Exellence
  • Familie in bedrijf

Wilt u meer weten over deze case?