Adviseur bij een werkmaatschappij Grote Internationale Logistieke dienstverlener

Territory manager op Europees Hoofdkantoor heeft Geelhoedt & Jansen gevraagd om de directiewisseling op een van de Nederlandse vestigingen te begeleiden en toe te zien op behoud van operationele slagvaardigheid tijdens deze wisseling.

De uitdaging

Met de komst van een nieuwe vestigingsdirecteur zou tegelijkertijd het gehele managementteam opnieuw moeten worden ingevuld. Dit in combinatie met het afsluiten van een belangrijk klantencontract in dezelfde periode was een potentieel groot risico. Bij het aangaan van dat klantencontract is de zorg over continuïteit en aandacht als onderdeel expliciet aan de orde geweest.
 

De aanpak

In overleg met de nieuwe directeur een aantal werkafspraken gemaakt waarbij zijn persoonlijke focus zou liggen op de opbouw van het managementteam met hulp en ondersteuning van Wil. Dagelijks runnen van de organisatie inclusief het in operatie brengen van het nieuwe klantencontract is door Wil op zich genomen.  Naast de dagelijkse routine, een aantal verbeteringen in de processen uitgewerkt en dit in samenwerking met de Operational Excellence manager in de operatie ingevoerd.

Dagelijkse focus op de output voor het specifieke klantencontract heeft de klant inzicht gegeven in het kunnen van deze logistieke organisatie en gedurende de periode zijn er geen voorvallen geweest die tot escalatie hebben moeten leiden.
 

Het resultaat

De kersverse vestigingsdirecteur omschrijft het resultaat als volgt:

“In relatief kort tijdbestek is het je gelukt om de belangrijkste knelpunten bloot te leggen op gebied van operationele en financiële aansturing, daar tevens constructieve voorstellen voor te maken ter verbetering en deze te implementeren. Mede dankzij jouw kennis is het gelukt om een aanzet te maken tot een algeheel “Turn Around Plan” voor de hele site. Het is nu een integraal onderdeel van het management geworden van de hele site.

Dit laatste is absoluut een onderscheidend aspect geweest van jouw bijdrage. Naast je opdracht tot productiviteitsverhoging te komen, is het  je gelukt om het ownership van dat onderdeel tot het gehele site management team te maken. Het is je gelukt om op alle niveaus binnen de site de noodzaak tot (mentaliteits- en gedrags)verandering juist over te dragen, zowel op de shop floor als binnen het management team.”
 

Wil Jansen blikt terug

Een directeur tijdelijk uit de operationele wind houden en tegelijkertijd een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van een nieuw managementteam was uitzonderlijk. In combinatie met invoering van een nieuw contract en productiviteitsverbeteringen in de regulier processen maakten dit tot een bijzondere opdracht met dito resultaat.
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie en bekijk ook onze diensten:

  • Coachen & Klankborden
  • Project- & Interim-management
  • Advisering & Business planning
  • Verkoop- & marketingoptimalisatie
  • Operational Exellence
  • Familie in bedrijf

Wilt u meer weten over deze case?