Adviseur bij een producent van WKK-installaties

De initiële vraag aan Geelhoedt & Jansen was de directie te adviseren over het commerciële beleid.

De uitdaging

Het bedrijf had net een activiteit afgestoten aan een andere dochter binnen het concern. Er was dus een nieuwe situatie ontstaan, waarop de Verkoop en de Operatie afgestemd moesten worden.

Op enig moment werd de gehele businessunit van het concern aan een wereldwijd investeringsfonds verkocht. Dat bracht een (Angelsaksische) cultuurverandering. De efficiency moest omhoog, dus meer met minder middelen. Een visie waar de directie zich niet in kon vinden.
 

De aanpak

Adviseur Pieter Geelhoedt ging met de directeur aan de slag voor het commerciële beleid. De servicegraad werd een USP c.q. concurrentievoordeel. De omzet werd geholpen door het toenmalige subsidiebeleid van de overheid. Toch was er sprake van scherpe concurrentie. Door de marketing in te steken op de continuïteit van de afnemer (veelal glastuinders) en de service daar (preventief) op af te stemmen, wist het bedrijf een nog groter marktaandeel te realiseren.

Na de overname door het investeringsfonds kreeg de directeur met actieve inmenging te maken, wat wrijving opleverde. Pieter liet de directeur in de spiegel kijken, waarna deze zijn eigen persoonlijke conclusies trok. Hij accepteerde een aanbieding van een bedrijf in een andere sector. Er komt nieuw management, maar het resultaat wordt niet meer geëvenaard.
 

Het resultaat

Het MT werd getriggerd door het duidelijke commerciële beleid. Er ontstond een klantgerichte dynamiek in de organisatie. Signalen uit de markt werden beter opgepikt en de betere dienstverlening verbeterde. Geholpen door de overheidssubsidie op WWK-installaties oversteeg het operationeel resultaat de doelstellingen.
 

Pieter Geelhoedt blikt terug

“Het was niet voor het eerst dat ik ervoer dat een aandeelhouder op de stoel van de directie gaat zitten. Ook dit keer werkte het averechts uit. Het bedrijf verloor een goede directeur en zag het resultaat inzakken. De sfeer intern verslechterde door de druk van buitenaf.

Mijn rol veranderde van adviseur naar klankbord. Ik merkte dat het sparren de directeur de rust bracht die hij nodig had om alles tegen elkaar af te wegen. Hoezeer hij zich ook met de onderneming verbonden voelde, hij nam een wijs besluit toen hij een aantrekkelijk aanbod kreeg.”
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Wilt u meer weten over deze case?