Adviseur bij een producent van isolatieplaten

In deze casus werd Geelhoedt & Jansen gevraagd de inkoopmarkt van de basisgrondstof te analyseren en een inkoopstrategie te formuleren.

De uitdaging

Deze aanbieder met 15 fabrieken in Europa had met een sterk cyclische grondstoffenmarkt te maken. Het contracteren en de voorraadpositie waren in hoge mate bepalend voor de winstgevendheid van het bedrijf. Resourcing was derhalve van strategisch belang. De fabrieken kochten zelfstandig in zoals ze dat al jaren deden.

Pieter Geelhoedt analyseerde de inkopen in de voorgaande jaren. De prijsdrijvers in de markt bleken een zekere voorspelbaarheid. Die informatie maakt het mogelijk op “lage markten” in te kopen. Om de sales policy van de multinationals te breken, werd de inkoop gecentraliseerd. Toen zij ingingen op de nieuwe manier van werken, waren het de fabrieken die weerstand boden. Het inkoopplan van Pieter en het inzicht in de jarenlang gemiste besparingen, hielp de interne communicatie op gang.
 

Het resultaat

Het concern werd een “game changer” door de regels van het spel naar haar hand te zetten. De marges verbeterden drastisch op het moment dat de inkoop gecentraliseerd werd, de voorraden geoptimaliseerd en er op gunstige tijden flexibel werd ingekocht.
 

Pieter Geelhoedt blikt terug

“De heersende gedachte dat markten onvoorspelbaar waren en petrochemische multinationals niet van hun verkooppolicy zouden afwijken, werd door de praktijk in een ander daglicht gesteld. Met elkaar realiseerden we een inkoopvisie die tot op dat moment voor onmogelijk werd gehouden. Het was verrassend te horen dat de grondstoffenleveranciers weleens wilden zien of de nieuwe systematiek werkte. Ze gingen er actief aan meewerken. De reden was dat ze een nieuwe mogelijkheid zagen om op te concurreren.”
 

Meer weten?

Wilt u weten hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen en uw uitdagingen aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Wilt u meer weten over deze case?